Europa / España / Catalunya / Girona / Gironès / MAS BORRELL

Actividades. Rutas en coche.

Imprimir ico Propietarios ico

icoCasa Rural MAS BORRELL en Cervia de Ter de Gironès

Retrobem el món jueu

Visitarem les ciutats de Girona i Besalú, amb un ric patrimoni històric i cultural heretat de les importants comunitats jueves que hi van viure. Girona forma part de la Red de Juderías de España-Caminos de Sefarad, i Besalú n’és una ciutat associada amb un micvé, o casa de banys rituals, únic a Europa en el seu gènere.

Inici:
El primer punt que visitarem de la ciutat de Girona és el call. El call jueu és un dels antics barris jueus més ben conservats d’Europa Occidental. El centre neuràlgic del barri jueu és el carrer de la Força.
Avui dia es pensa que van existir tres sinagogues la primera estava situada entre la catedral i el palau episcopal. La segona del sege XIII, ocupava la casa corresponent a l’actual número 23 del carrer de la Força, davant de les escales de la Pera. La tercera estava ubicada al mig del carrer Sant Llorenç, era el punt actualment ocupat pel Centre Bonastruc ça Porta, que té l’entrada al número 8 del carrer de la Força. Aquí es troba el Museu d’Història dels Jueus, que repassa la història de les comunitats jueves de Catalunya medieval i mostra una important col•lecció lapidària hebrea, extretes de les restes del cementiri de Montjuïc
El següent monument a visitar és la Catedral datada entre el s.XI-XVIII. Aquesta destaca la seva nau, la més ampla de l’arquitectura gòtica mundial. Que fou objecte d’una famosa polèmica entre l’arquebisbat i els arquitectes que l’havien dissenyat. El conjunt també conserva la primitiva torre romànica, que fa de confort, i el claustre. Al interior del temple es custodien peces de gran vàlua, i en el seu museu capitular s’exposen el conegut tapís de la Creació i el Beatus.
Seguidament anem als Banys Àrabs (s.XII), que és un edifici d’estil romànic que imita l’estructura dels antics banys musulmans.

El següent element a visitar dins la ciutat és l’església de Sant Fèlix (s.XIII-XVI) edificada arran de l’antiga muralla, la seva capçalera va ser fortificada. Sobre una estructura romànica hi ha una nau gòtica en la qual podem admirar peces de gran vàlua. La façana occidental és d’estil barroc.
Seguidament visitarem el monestir de Sant Pere Galligants (s.XI-XII), que és un antic monestir benedictí i es la seu del museu d’Arqueologia.

A més a més d’aquests museus a la mateixa ciutat hi ha el Museu d’Història de la Ciutat, el Museu d’Art, el Museu d’Arqueologia de Catalunya i el Museu del Cinema.
A la ciutat de Girona també destaquem les cases i els ponts sobre l’Onyar. La rambla de la Lliberat és, amb les seves arcades, un dels carrers emblemàtics de la ciutat, amb un rosari de terrasses i botigues que tenen la seva continuació al carrer de Santa Clara, a l’altra banda del riu l’Eixample. Cal remarcar així mateix el passeig de la Muralla, que segueix l’antic camí de ronda de la part alta del mur, i el parc de la Devesa, la principal zona verda de Girona.

Seguiment de la ruta:
Un cop hem visitat la ciutat de Girona, agafem la C-66 anem cap a Banyoles i Besalú.
Besalú es una antiga vila comtal, que conserva un magnífic conjunt historicoartístic medieval. El seu origen es troba en el Castell de Besalú.
El micvé, o casa de banys rituals de Besalú es l’únic recinte de banys jueus descobert fins ara a la península ibèrica. Altres edificis interessants que trobarem són: l’antiga església del monestir de Sant Pere, l’església de Sant Vicenç i la casa Cornellà. També destaca el pont romànic sobre el riu Fluvià.

Besalú.

Per completar la ruta, des de Besalú agafem l’N-260 cap a Figueres. Tot seguit en direcció Llançà fins que trobem el trencall de Vilajuïga. Val la pena passejar pel seu centre històric, dins el qual destaca l’església de Sant Feliu, d’origen romànic. Des d’aquí hi ha diverses rutes interessant s per seguir: la Ruta dels Dolmens, la Ruta del Vi o la Ruta de l’Aigua.

Podem acabar l’itinerari visitant Castelló d’Empúries. Vila medieval i comtal amb una església imponent i amb un call jueu que va ser dels més poblats de Catalunya. Avui dia encara s’hi conserven força esteles funeràries i es pot veure l’estructura de la Sinagoga Nova, al carrer de les Peixateries Velles.

El pobles medievals

L’edat mitjana tingué una gran importància a les comarques gironines, la història de les quals s’ha forjat entre petits comptats independents i monestirs. En son prova les viles emmurallades, els castells, les esglésies romàniques i gòtiques, els palaus...

Inici:
Sortim de Girona pel nord, seguint la C-66 en direcció la Bisbal de l’Empordà. A l’altura de Bordils agafem la GIV-6701, que passa per les localitats de Sant Martí Vell, poble rural i tranquil de gran encant en el qual destaca l’església amb un curiós campanar gòtic tardà, Madremanya, un altre poble encisador amb un bonic conjunt monumental Monells i Cruïlles. Al costat, a la C-66, trobem la Bisbal i Corçà. A la Bisbal, destaquen el castell que es conserva al centre de la població, les cases porticades, la plaça Major i el carrer del Call. Juntament amb els altres tres pobles esmenats, conforma una ruta de gran encant. Monells i Cruïlles es troben a només 2 km. de distància, la mateixa que hi ha entre Monells i Corçà. A Monells destaca la plaça porticada. Però l’element arquitectònic més important dels tres pobles és, sens dubte, la torre romànica de Cruïlles.

Passat la Bisbal seguim la C-66 cap a Palafrugell, però de seguida trobem la GI-644, que agafem per anar a Peratallada. Nucli antic fortificat típicament medieval. Seguim la carretera fins a arribar a la localitat d’Ullastret, famosa pel poblat ibèric que hi ha a escassa distància del nucli. Molt a prop trobem Palau-Sator, nucli medieval amb carrers disposats al voltant de les restes de l’antic palau de la Torre. De tornada a la GI-651 , a Sant Júlia de Boada veurem una petita església preromànica (s. X) i, davant la localitat de Sant Feliu de Boada. Som ja a tocar del nucli de Pals.
El municipi de Pals, que posseeix una llarga platja situada a un parell de quilòmetres del centre urbà, conserva una de les viles medievals més destacades de Catalunya.

Per la C-31 arribem a Torroella de Montgrí, vila comercial que conserva restes d’antigues torres i muralles medievals. A l’estiu s’hi celebra un important festival internacional de música. Seguint la C-31 direcció Verges, tan bon punt sortim de Torroella ja trobem el poblet d’Ullà, també medieval, en el qual destaca l’església. Més endavant arribem al trencall que per la GI-632 porta cap a Bellcaire d’Empordà, on podem visitar el castell i l’església romànica de Sant Joan. A continuació passem per Albons, per recuperar la C-31 que ens porta prop de Figueres, on agafem la C-260 fins a Castelló d’Empúries. Aquesta vila medieval, que fou capital del comtat d’Empúries, conserva diversos edificis interessants, però la joia de la població és, sens dubte, l’església gòtica de Santa Maria. Tornem cap a Figueres i la voltegem pel nord per agafar la C-252, que ens porta a Peralada.

Seguiment de la ruta:
Destaca el castell on a l’estiu s’hi celebra el festival internacional de música més important de Catalunya. El poble posseeix un gran recinte històric i monumental que cal visitar amb calma. Tornem a Figueres i agafem l’N-260 fins a Besalú, important vila medieval que mereix una visita detinguda i que ens pot servir de punt de partida per recórrer altres llocs de la Garrotxa amb centres històrics d’origen medieval.

Calçada de llambordes.

A tocar Besalú, per la GIV-5234, trobem Beuda, destaquen l’església romànica de Sant Domènech de Palera i la de Sant Feliu de Beuda, amb una valuosa pica baptismal. A continuació baixem cap a Banyoles per agafar la GI-524 i arribar a Santa Pau. Arribem tot seguit a Olot i, per la C-152 primer i la FIP-5272 després, als Hostalets d’en Bas, poble situat al cor de la Vall d’en Bas. Reculem i agafem al carretera que porta a Sant Feliu de Pallerols, les Planes d’Hostoles i Amer. Seguim la carretera fins a Anglès, localitat que té un dels barris gòtics més destacats de Catalunya. Des d’Anglès tornem a Girona, fi de la ruta.